Mezopotamia to pochodzące z języka perskiego określenie krainy znajdującej się pomiędzy dolinami dwóch wielkich rzek: Tygrysu i Eufratu (dzisiejszy Irak). Nazwa ta w dosłownym tłumaczeniu oznacza „Międzyrzecze”. Przez blisko cztery tysiąclecia kwitła tam bujna cywilizacja, która w skutek migracji, najazdów i podbojów wciąż ulegała przemianom. To właśnie tam rozpoczęła się uprawa roli i hodowla zwierząt. Po raz pierwszy w dziejach świata wykorzystano pismo. Narodziły się królestwa ze swoimi dynastiami, a także powstały pierwsze imperia.
Granice geograficzne Mezopotamii
Od strony północnej jest ona ograniczona
łańcuchami górskimi południowo -wschodniej Anatolii (m.in. Taurus), które stopniowo łączą się ze wschodnią granicą Mezopotamii, którą jest potężny łańcuch górski Zagrosu, oddzielający ją od Wyżyny Irańskiej. Od strony południowej, na dość krótkim odcinku, granicą Mezopotamii jest linia brzegowa Zatoki Perskiej, a następnie, dochodząc do pustyni Wielki Nefud i Syryjskiej, granica Mezopotamii biegnie równolegle do biegu Eufratu wzdłuż wymienionych pustyń w kierunku północnym aż do Syrii.
Od strony północnej jest ona ograniczona
łańcuchami górskimi południowo -wschodniej Anatolii (m.in. Taurus), które stopniowo łączą się ze wschodnią granicą Mezopotamii, którą jest potężny łańcuch górski Zagrosu, oddzielający ją od Wyżyny Irańskiej. Od strony południowej, na dość krótkim odcinku, granicą Mezopotamii jest linia brzegowa Zatoki Perskiej, a następnie, dochodząc do pustyni Wielki Nefud i Syryjskiej, granica Mezopotamii biegnie równolegle do biegu Eufratu wzdłuż wymienionych pustyń w kierunku północnym aż do Syrii.
Cóż tak niezwykłego jest w tej krainie? A no fakt, że to właśnie tam pojawiły się najstarsze cywilizacje używające pisma.
Żyzny półksiężyc.
W skrócie obszar występowania najwcześniejszego rolnictwa określa się mianem „Żyznego półksiężyca” i obejmuje on obszar dzisiejszego Bliskiego Wschodu, którego częściami są Egipt, Irak Syria, Palestyna, Izrael. Na tych terenach odkryto najstarsze ślady rolnictwa. Pojawiły się też tam, związane z uprawą roli i wczesnym wytwórstwem narzędzi osady, które z czasem przeobraziły się w miasta. Jednym z najstarszych przykładów bliskowschodniej architektury miejskiej jest położone we wschodniej Palestynie Jerycho. Najstarsze ślady osadnictwa na terenie tego miasta datuje się na 9000 lat p.n.e. Pozostałości z tego okresu odkryto pod sztucznie usypanym wzgórzem
Tell Sultan. Artefakty tam odnalezione pozostawiła neolityczna kultura zwana ,,natufijską".
Tell Sultan. Artefakty tam odnalezione pozostawiła neolityczna kultura zwana ,,natufijską".
Prócz pozostałości domów i spichlerzy, zbudowanych z suszonej na słońcu cegły mułowej, znaleźć tam jeszcze można prymitywne narzędzia do uprawy roli, takie jak drewniano kamienne radła, norze krzemienne, czerpaki i skrobaki. A także dzikie odpowiedniki udomowionych dzisiaj odmian zbóż, takich jak: pszenica, jęczmień. Pojawiły się też tam rośliny strączkowe W drugiej połowie 8 tysiąclecia p.n.e. osadę otoczono murami obronnymi, zaopatrzonymi w wieże.
A wracając do Mezopotamii
Wspomniałem o Jerychu, po to, żeby pokrótce nakreślić jak zaczęła się cywilizacja. A więc: Wpierw były społeczności łowców zbieraczy. Zajmowali się oni polowaniami oraz zbieractwem po lasach i łąkach tego co natura dała – owoców, nasion, ziół.
Potem pojawiły się społeczności rolnicze, prowadzące osiadły tryb życia. Rozpoczęto hodowlę zwierząt. W miarę jak więcej osób zaczęło korzystać z płodów rolnych następowała segmentacja zawodów. Niektórzy prócz upraw, czy hodowli, zajmowali się wytwórstwem narzędzi, później ceramiki, biżuterii czy budulca na nowe siedziby. Stąd już był tylko krok do powstania pierwszej metropolii.
Wraz z rozwojem i rozbudową miast, pojawiła się konieczność przechowywania i racjonowanie pokarmu i wody. Tak zaczęto budować duże budynki, jak spichrze. Z czasem narodziły się też wierzenia. Ich rozwój prowadził do powstawania miejsc kultu, które z czasem zmieniały się w świątynie, poświęcone bóstwom. Tak więc rozwój architektury stanowił pierwszy wyznacznik formującej się cywilizacji.
Kolejnym elementem była segmentacja i specjalizacja społeczna. Z czasem zdolni cieśle przestawali uprawiać rolę, ponieważ okoliczni rolnicy, płacili im żywnością i innymi towarami za pracę. Ludzie zaczęli prowadzić wymianę owoców swej pracy. I tak znaleźliśmy się w sferze handlu wymiennego.
Następny czynnik, który stał się niezbędnym, dla dalszego rozwoju społeczeństwa to
bezpieczeństwo. Pierwsi rolnicy skupiali się wokół miast, czy może miasta powstawały raczej wśród pierwszych rolników... Spór tak stary jak ten o jajko i kurę. Jakby nie było prowadzący osiadły tryb życia ludzie, potrafiący wyhodować sobie żywność, żyli w zagrożeniu ze strony tych, którzy takiej umiejętności jeszcze nie posiedli i tułali się po świecie ,,łowiąc i zbierając”. Kiedy napatoczyła im się jakaś bezbronna wioska rolników no to sobie “zbierali” to co im się przydało. Rolnicy, żeby dostarczać daniny dla przedstawicieli kultu musieli być chronieni, przed napastnikami. Do tego celu potrzebna była grupa ludzi, którzy potrafią walczyć. Z czasem członkowie drużyny doszkalali się we walce a najlepszy zostawał wodzem. Z czasem znaczenie ,,szefa_ochrony" rosło i stawał się on ,,dowódcą” potem ,,władcą” a następnie ,,królem”. I tu pojawiają nam się w historii monarchowie.
Pieczęć cylindryczna przykład 1. |
Pieczęć cylindryczna, przykład 2. |
Pieczęć cylindryczna przykład 3. |
Kolejną istotną rzecz stanowiło pismo. Zaczęło się to prozaicznie. Rozwój rolnictwa, administracji świątynnej, ochrony i władzy zrodziły konieczność składania danin na organy państwowe i duchowne. Gromadzenie zapasów, sprawiało, że trzeba było jakoś zliczać ile kto włożył do wspólnego spichrza i ile mu się za to należy. No ale jak wiadomo, kiepsko sprawdzają się umowy na tzw. gębę, ponieważ pamięć ludzka bywa zawodna. I tu właśnie przechodzimy do pisma, które narodziło się jako graficzny zapis zliczonych zapasów. Oznaczenia na pierwszych pieczęciach cylindrycznych służyły do określenia ile kto włożył ziarna, mięsa, jaj, mleka skór do wspólnego magazynu.
Dopiero z czasem odkryto, że prócz rachunków przy pomocy pisma obrazkowego można przekazywać wiadomości pisemne. Kiedy obrazki uproszczono dla szybszego zapisu okazało się, że powstałymi piktogramami zanotować można opowiadania, mity, wierzenia i fakty historyczne. Tu stanęliśmy już w południowej części Mezopotamii, gdzie pojawił się pierwszy lud, używający pisma – Sumerowie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz